NAGY PORTFÓLIÓ
Most jön a lényeg. Amíg nem kerültem kapcsolatba konkrétan a lakberendezéssel így tudományos alapon, addig én is azt gondoltam, hogy nem túl bonyolult ez a dolog. Jó ízlés kell hozzá, a megfelelő színeket kiválasztani a megfelelő helyre, egy kis térlátással fűszerezve, “színezgetünk, bútorokat tologatunk”. Na azt hiszem igen csak sokkot kaptam amikor a feladatkiírással szembetaláltam magam. Ez több lesz mint színezgetés és bútortologatás. Eleve fizikailag annyi tervet kellett rajzolni, hogy csak ámultam.
Megkaptuk a kiírást, és egy eredeti alaprajzot arról a lakásról amivel dolgoznunk kell. Ez egy létező épület Budapesten a Soroksári úton a Gizella Malom épületének felújítása során kialakított egyik lakásról van szó. Sajnos a helyszínen nem láttuk, pedig az nekem sokat segített volna. Így maradt a képzelő erő.
Szóval volt egy lakás alaprajz, amit újra fel kellett szerkesztenünk.
Aztán kellett még bontási és építési alaprajzot is csinálnunk ez alapján, de persze ahhoz már jóformán az egész koncepciónak a fejedben kell lenni, mert az építési rajznál már a megfelelő helyre kell hogy kerüljenek a falak. Ez volt a leghosszadalmasabb feladatrész. A családmodell amit választottam, az egy 50-es éveiben járó külföldről hazatelepülő házaspár egy unokával, aki gyakran van náluk. Ezen kívül elég gyakran fogadnak vendégeket, a barátaikat, így a gyerekszoba vendégszobaként is funkcionál majd. Vendég fürdő, vendég WC. A férj repülőgép alkatrész gyár tulajdonosa, a nő írónő. A berendezést LOFT stílusban kellet megtervezni.
A loft-ot nem nagyon értettem, bár lehet azért jött ez szóba, mert egy malom épület felújítása során kialakított lakásról van szó, mint azt már korábban is írtam. A lakás alapterülete kicsi – az eredeti loftban 5-600 nm -es lakás a leggyakoribb méret. Ez a lakás ezzel szemben pusztán 130 nm. A belmagasság sem indokolja a stílusválasztást, mindössze 3,25 m a gyárépületek, ipari csarnokok 5-6 m vagy akár annál is nagyobb belmagasságával szemben. Na de hát ha ez a feladat, akkor ezt kell megvalósítani. Így szépen lassan sokszori átvariálás után megszületett a bontási, majd az építési terv is.
A berendezett alaprajzon a tervezett bútorokat méretarányosan, kellett berajzolni, konszignálni minden egyes tárgyat amit elhelyeztünk a szobában. Aztán mindezt színesben is meg kellett csinálni, ott már nem kellett méretezni. Mindezt megelőzte egy hangulatkollázs készítése, amely valójában minden tervezés első lépése kell hogy legyen. Ezzel tudjuk megmutatni azt a színvilágot, hangulatot, amit a lakás összességében árasztani fog.
Az egész lakásra vonatkozó világítási tervet is készíteni kellett na ettől tartottam a legjobban, de sikerült megoldanom ezt is.
Mivel a lakás méreteivel nem tudtam variálni, így a felhasznált anyagokkal, lámpákkal és burkolatokkal próbáltam a stílusjegyeknek megfelelni. Az előszoba, a nappali- étkező konyha egy légtérbe került. A vendég fürdő és a vendég- gyerek szoba valamint a házigazdák hálószobája el lettek választva. Azért, hogy legyen még szellős tér a lakásban a hálóból a háziak fürdőszobáját nem választottam el csak optikailag, egyedül a WC került teljesen elszeparálva. Ezeket majd a látványterveknél bemutatom.
Szóval a világítási terven kívül készült még az egész lakásra burkolat kiosztási terv, a vizesblokkok és a konyha valamennyi faláról műszaki falnézet, és az egyedi bútorokról méretezett bútor tervek. Ezeket a tervlapokat nem rakom fel mindet, csak egyet kettőt mazsolázni.
Ezek után minden helyiségről kiviteli tervlapot kellett készíteni. Minden helyiségről külön külön tervlapon, amin szerepel a helyiség berendezett alaprajza, a választott bútorok képei, a burkolatokról, a falszínekről minták, és a konszignációs táblázat, ami a választott bútorokat, dekorációs elemeket függönyöket, árnyékolókat tartalmazza cikkszámmal mérettel színmegjelöléssel stb. Ez így néz ki:
Ez is csak pár példa, a teljesség igénye nélkül. Kellett még színes falnézet a konyháról, a fürdőszobáról. Szóval mire összeállt a portfólió egy igen vaskos kis dossziét kellett már cipelni a konzultációkra.
Végül a látványképek. Az avatatlan szemnek ezek azok amelyek megmutatják hogy mit is fognak majd látni ha a kivitelezés a tervek alapján készül.
Hálószoba másik nézőpontból. A falon látható képet én festettem, ez majd még fontos lesz.
Ezen a képen a hálóból elválasztott fürdő látható. Betonból készült káddal, és mosdóval. A kád melletti falon zöldfal. Ez kicsit izgalmassá teszi.
Az üvegfalon a népművészeti portfólióban választott motívum látható gravírozva.
Talán nem csak a matyó mintának van létjogosultsága a mai divatban…
A konyha saválló lemez falburkolattal, látszó gépészeti szerelvényekkel, egyszerű világító testekkel. Csak semmi csecsebecse ez itt LOFT!
A nappaliba és étkezőbe kellett egy két nőiesebb formát is megjeleníteni, mert azért mégsem legénylakásról beszélünk.
A falat órák díszítik, minden óra más más világváros idejét mutatja. A falra táblafesték kerül, így a feliratok könnyedén változtathatóak.
A bejárati ajtó melletti beépített szekrény ajtaját egy repülőgép turbinát ábrázoló kép díszíti. Az ajtó mögött egyedi tervezésű előszoba szekrény van, amire készült bútorterv is.
Ez egy moziszoba. A két hálószoba között került kialakításra. Annak a kis helyiségnek nincs ablaka, így nagyszerűen működhet benne a mozi szoba. Mindenkitől elvonulva lehet élvezni a filmezést.
Mindezekhez készült egy költségvetési kiírás, és egy műleírás is.
Amikor minden tervlap nyomtatásra került akkor ki kellett találnom, hogy hogyan is tálaljam ezt a portfóliót a vizsgabizottság elé. Aztán elkezdtem a lakásban felhasznált anyagokat sorra venni. Szál-csiszolt hatású műbőr kárpit a hálószoba fejvégén, a festmény a falon és egy kis saválló acél lánc, ami az előszobában az ajtó mellett a padló és a plafon közé van kifeszítve. Ezeket használtam fel a dosszié elkészítéséhez.
Szóval ez volt a hosszú hónapok munkájának gyümölcse, de minden fáradságot megért, mert végül egy nagyon szép 96 % -os vizsgaeredménnyel zárhattam a tanfolyamot.
ELŐTANULMÁNY
A vizsgamunka része volt, egy előtanulmány készítése a LOFT stílusról, amely stílusban kellett a vizsgalakást is berendezni. Őszintén szólva túl sok mindent nem tudtam a LOFT-ról, csak úgy felületesen. De ahogy elkezdtem utánaolvasni, utána keresgélni, egyre inkább megtetszett, bár nem tudom, hogy tudnék -e egy ilyen miliőben élni nap mint nap. A tanulmányban szerepelni kellett képeknek a jellemző homlokzati megjelenésről, a belsőépítészeti jellemzőkről, a jellemző anyaghasználatról, a loftban használatos bútorokról,textilekről kiegészítőkről és a lámpákról. Mindezt egy szöveges tanulmánnyal kiegészítve, amelyben a stílusjegyeket, a képeken láthatóakat kellett felvázolni.
Az, hogy a tanulmány milyen formában kerül majd a vizsgabizottság elé, az teljesen szabadon választott volt, mindenki maga dönthette el. Én így gondoltam:
A LOFT stílus az elhagyott ipari épületek szegény művészek általi “elfoglalásából” ered, és aztán szép lassan lakberendezési stílussá nőtte ki magát, és láss csodát mára az egyik legdrágább,legextravagánsabb stílus lett.
Nagyon fontos, hogy ebben a stílusban az ipari anyagok, az egyszerű formák uralkodnak. Ezért készíttettem a könyvem borítójának egy saválló lemezből hegesztett tokot, amelyet saját kezűleg gravíroztam. Maga az előtanulmány egy fotókönyv formát öltött.
SZÍNES PORTFÓLIÓ
Most a színes portfóliómat mutatom be, ez sem tökéletes, de a katicákhoz, házikókhoz és csigabigákhoz képest komoly fejlődés látható. Szóval ez is egy lecke volt számomra. Nincs lehetetlen. A mércét magasra kell tenni és meg kell ugrani, aztán majd meglátjuk. Ha nem is sikerült tökéletesen, de azért mégiscsak megugrottam, és nem estem el. Ne adjátok fel ti sem a kitűzött céljaitokat, és ne féljetek hozzákezdeni az álmaitok megvalósításának. Legyen az akármilyen merész álom. És bár van még mit tanulnom – mert mint tudjuk a jó pap is holtig tanul- az első lépéseket megtettem.
No tehát a vizsgafeladatokról annyit, hogy hétről hétre kellett készítenünk ezeket a rajzokat, miket most itt bemutatok nektek.
Ezeken a képeken a gömb és a kocka rajzot kellett egy kompozíción ábrázolni grafittal és színes technikával. A színes rajzot akvarell ceruzával csináltam, meg kell mondani nagyon élveztem.
Mozaik, részlet és bontott téglafal részlet
Drapéria rajz grafittal
Ezen a rajzon egy tetszőleges textildarabot kellett színes technikával lemásolni. A bal oldali részen látható az anyag, a jobb oldalon amit én festettem. Egészen hasonló lett.
Színkör Kéttónusos színábrázolás
Ez egy izgalmas feladat volt. Egy újságból kiválasztott szobát kellett lerajzolni előbb grafittal, majd színes technikával. Először azt gondoltam, hogy ez egyszerű lesz, mert csak másolni kell. De tévedtem…
És még néhány színes technikával készült rajz.
Végül maga a dosszié. Ebből igazán kiderül hogy ez a SZÍNES portfólió. A borítóhoz a színkörnek megfelelő képeket összegyűjtögettem, kollázsokat készítettem és úgy raktam fel a dossziéra. Így egyszerűnek tűnik, de nagyon sok idő volt mire megtaláltam az adott színhez a megfelelő képeket.
Végül így állt össze a lehetetlennek tűnő feladat. Emlékszem arra a pillanatra amikor az első üres rajzlapot magam elé vettem, és a kezembe fogtam a ceruzát.Akkor azt gondoltam, hogy talán itt kellene befejeznem ezt az egészet. De aztán arra gondoltam, hogy nem lenne tisztességes saját magammal szemben sem, ha még csak meg sem próbálom. Így hát belevágtam, a cerkámat kihegyeztem és csak rajzoltam satíroztam radíroztam és még többet radíroztam, aztán egyszer csak rákaptam az ízére, és egyre jobban tetszett, ahogyan kialakultak a rajzok a fehér papíron. Elkapott az érzés: alkotok. Na persze nem egy Pablo Picasso….de kezdetnek jó lesz.
Mindenek előtt a vizsgamunkám.
Négy portfóliót kellett összerakni. Egy rajzos – szabadkézi rajzos anyagot, meghatározott feladatokkal, egy népművészeti portfóliót- ez is jobbára rajzos feladatokat takart, egy előtanulmányt kellett készíteni LOFT stílustról, és a legnagyobb anyag az adott lakás komplett kiviteli terve.
Mindegyik feladatnál fontos volt az is, hogyan tálaljuk. a dossziék külső megjelenésének mér tükröznie kellett a beltartalmat. A rajzos portfólióról nincs mit hozzáfűzni, talán csak annyit, hogy az elmúlt 20 évben rajzolni csak katicát, házikót és csigabigát rajzoltam a cseperedő gyermekeimnek. Úgyhogy kicsit féltem a feladattól, de sok időt és energiát rááldozva valamit csak kicsaltam magamból.
A népművészeti portfólió egy kicsit nagyobb falat volt. ott egy népművészeti alkotást kellett kiválasztani, amiről egy választott motívumot kellett feldolgozni. Lerajzolni színesben, grafittal, tussal, és tovább gondolva és leegyszerűsítve a motívumot a lehetséges felhasználási módokra kellett ötleteket adni, és azt lerajzolni, és még tovább gondolva, egy mai enteriőrbe elhelyezni a választott motívumot. Mit ne mondjak ez sem volt egyszerű. Mindehhez egy tanulmányt is írni kellett, ami a választott népművészeti alkotásról és a választott motívum jelentéstartalmáról szól.
A választott népművészeti alkotás a cifra szűr
Érdekes volt egyébként ráeszmélni arra amit egyébként szerintem szinte mindannyian tudunk valahol mélyen, hogy ezek az egyszerűnek tűnő népi motívumok mennyi belső tartalommal és üzenettel bírnak. Számomra ez csodálatos élmény volt, ezeket megismerni. azt is mondhatnám, hogy méltatlan hogy ma nem használjuk ezeket, pedig minden bennük van…
A motívum egy része leegyszerűsítve
És ez a motívum különböző tárgyakon:
A másik motívum részlet:
Ezt a motívum részletet is be kellett mutatni különböző felhasználási lehetőségekkel:
Még egy feladat: mai modern enteriőrbe kellett helyezni a motívumot.
Végül a népművészeti portfólió végleges formában- saját készítésű dossziéban.